Poglavlje 26.
Znanost kriya yoge
Znanost
krija joge, koja se na ovim stranicama tako često spominje, u modernoj Indiji
postala je naširoko poznata posredovanjem Lahirija Mahasaye, učitelja moga
učitelja. Sanskrtski glagolski korijen krije je kr, što znači činiti, djelovati
i reagirati. Isti korijen nalazimo u riječi karma, prirodnom principu uzroka i
posljedice.
Krija
joga je, prema tome, ”jedinstvo (yoga) s Beskonačnim, putem određenog obreda
ili akcije (kriye)“. Jogi koji vjerno slijedi tehniku, postepeno se oslobađa
karme ili univerzalnog lanca uzroka i posljedice.
Zbog
određenih starih jogijskih zabrana ne mogu potpuno objasniti krija jogu na
stranicama knjige koja je namijenjena širokoj publici. Stvarna tehnika mora se
naučiti od krijabana (krija jogina). Ovdje se moramo zadovoljiti samo opširnim
opisom.
Krija
joga je jednostavna psihofiziološka metoda kojom se ljudska krv čisti od
ugljičnog dioksida, a napaja kisikom. Atomi tog dodatnog kisika pretvaraju se u
životnu energiju kako bi obnovili mozak i centre u kičmenoj moždini. Sprječavajući
skupljanje venozne krvi, jogi može smanjiti ili spriječiti propadanje tkiva.
Napredni
jogi pretvara svoje stanice u čistu energiju. Ilija, Isus, Kabir i ostali
proroci, bili su u prošlosti majstori krija joge, ili neke slične tehnike
kojom su po volji mogli dematerijalizirati svoje tijelo.
Krija je
drevna nauka. Lahiri Mahasaya ju je dobio od svoga gurua Babađija, koji je
ponovo otkrio i pročistio tehniku, pošto je bila izgubljena u tami vremena.
Babađi joj je nadjenuo novo ime, jednostavno, krija joga.
”Krija
joga koju dajem svijetu tvojim posredovanjem u ovom devetnaestom vijeku,“ rekao
je Babđi Lahiriju Mahasayi, ”ponovo je oživljavanje one iste nauke koju je
Krišna prije mnogo milenija dao Arđuni, i koju je kasnije poznavao Patanđali,
kao i Krist i njegovi učenici.“
Krija
jogu spominje Krišna, najveći Indijski prorok, u dvije strofe Bhagavad
Gite. ”Žrtvujući udisaj u izdisaju, a izdisaj u udisaju, jogi neutralizira oba
ta daha. Time oslobađa životnu silu iz srca i može njome da upravlja.“
Tumačenje glasi: ”Jogi sprječava raspadanje u tijelu dodavanjem prane (životne
sile), i sprječava promjene rasta u tijelu apanom (eliminirajućom strujom).
Neutralizirajući tako raspadanje i rast i smirivši srce, jogi je naučio upravljati životom.“
Druga
strofa iz Gite glasi: ”Zauvijek postaje slobodan onaj stručnjak za meditaciju
(muni) koji se, tražeći vrhunski cilj, može povući iz vanjskih pojava tako što
će svoj pogled usmjeriti na središnju točku između obrva, kao i tako što će
neutralizirati jednolike struje prane i apane, koje teku u nosnicama i u
plućima, i kontrolirati svoju čulnu svijest i svoj intelekt, i osloboditi se
želje, straha i bijesa.“
Dva puta
eksplicitno navodeći jogijsku tehniku - jedinu koja se spominje u Giti i istu
kao i krija joga - najpoštovaniji indijski sveti spis pruža i praktično i
moralno učenje. U oceanu ovog našeg svijeta snova, dah je specifična oluja
obmane koja proizvodi svijest individualnih valova - ljudske likove i sve ostale
materijalne predmete. Znajući kako je filozofsko i etičko znanje nedovoljno da
probudi čovjeka iz njegovog bolnog sna odvojene egzistencije, Gospod Krišna
ističe drevnu nauku kojom jogi može savladati svoje tijelo i pretvoriti ga, po
volji, u čistu energiju. Mogućnost tog jogijskog podviga ne nadilazi
razumijevanje modernih naučnika, pionira atomskog doba. Dokazano je da se sva
materija (koja, naravno, uključuje i čovjekovo tijelo) može svesti na energiju.
Krišna
također uči kako je u jednoj od svojih prošlih inkarnacija on bio taj koji je
neuništivu jogu saopćio drevnom prosvijetljenom vidovnjaku Vivasvantu, koji ju
je predao Manuu, ocu čovječanstva. Ovaj ju je zatim prenio Ikšvaku,
utemeljitelju indijske sunčeve ratničke dinastije. Prenoseći je tako s jednog
na drugog, ršiji su čuvali kraljevsku jogu sve dok nije nastalo
materijalističko doba. Tada je zbog svećeničke tajne i čovjekove
ravnodušnosti sveto znanje postepeno postalo nedostupno.
Drevni
mudrac Patanjđali, najistaknutiji zagovornik joge, dva puta spominje krija
jogu: ”Krija joga se sastoji od tjelesne discipline, mentalne kontrole i
meditacije na zvuk aum.“ Patanjđali| govori o Bogu kao o stvarnom kozmičkom
zvuku aum koji se čuje u meditaciji. Aum je stvaralačka riječ, zvuk vibratornog
motora.
Čak i
jogi početnik uskoro u svojoj nutrini čuje čudesni zvuk aum. To blaženo duhovno
ohrabrenje uvjerava poklonika da je u istinskom dodiru s božanskim područjima.
Drugi put
Patanjđali ovako govori o krija tehnici (tehnici upravljanja životnom silom):
”Oslobođenje se može ostvariti onom pranayamom koja se postiže razdvajanjem
udisaja od izdisaja.“
Sveti
Pavao je poznavao krija jogu ili neku vrlo sličnu tehniku kojom je mogao po
volji da pali i gasi životne struje koje teku prema čulima. Stoga je i mogao
kazati: ”Iz dana u dan mrem, tako mi slave koja smo mi, braćo - što je imamo u
Kristu Isusu, Gospodu našemu.“
Metodom
preusmjeravanja svih životnih sila (koje su obično usmjerene prema van, prema
čulnom svijetu, čineći ga tako prividno istinitim) prema unutra, sv. Pavao je
svakodnevno doživljavao istinsko jogijsko sjedinjenje sa 'slavom' (blaženstvom)
Kristove svijesti. U tom sretnom stanju bio je svjestan kako je mrtav za mayine
čulne obmane.
U
početnim stanjima kontakta s Bogom (savikalpa samadhi) svijest poklonika stapa
se s kozmičkim duhom. Životna sila mu se povlači iz tijela koje izgleda 'mrtvo'
ili nepokretno i kruto. Jogi je potpuno svjestan svog tjelesnog stanja
privremeno zaustavljenog života. Kako, međutim, napreduje prema višim duhovnim stanjima
(nirvikalpa samadhija), on saobraća s Bogom a da mu se tijelo pritom ne ukoči,
i to u svom uobičajenom budnom stanju svijesti, čak i usred najnapornijih
svjetovnih dužnosti.
”Krija
joga je instrument kojim se može ubrzati čovjekova evolucija“, objašnjavao je
Šri Juktešvar svojim učenicima. ”Drevni jogiji su otkrili da je tajna kozmičke
svijesti usko povezana sa vladanjem dahom. To je jedinstven i besmrtan doprinos
Indije svjetskoj riznici znanja. Životna sila koja se obično troši za rad srca,
mora se osloboditi za više aktivnosti metodom smirivanja neprestanih zahtjeva
daha. Krija jogi mantalno usmjerava energiju tako da ona kruži prema gore
i prema dolje oko šest središta u kičmenoj moždini (medularnim, cervikalnim,
lumbalnim, sakralnim, koksigealnim pleksusima), koja odgovaraju dvanaest
astralnih znakova zodijaka, simboličnom kozmičkom čovjeku. Pola minuta
obilaženja energije oko čovjekove osjetljive kičmene moždine ima za
posljedicu suptilan napredak u njegovoj evoluciji. Pola minuta krije jednako je
godini dana duhovnog razvoja.
Astralni
sistem ljudskog bića sa svojih šest (a zbog polariteta dvanaest) unutarnjih
konstelacija koje se okreću oko sunca sveznajućeg spiritualnog oka, povezan je
s materijalnim suncem i s dvanaest znakova zodijaka.
Prema tome,
na sve ljude djeluje jedan unutarnji i jedan vanjski univerzum. Drevni su ršiji
otkrili da čovjekova zemaljska i nebeska okolina (u ciklusima od dvanaest
godina) gura čovjeka naprijed po njegovoj prirodnoj stazi.
Sveti
spisi tvrde kako čovjeku treba milijun godina normalne evolucije bez bolesti,
kako bi usavršio svoj ljudski mozak onoliko koliko je to potrebno za
izražavanje kozmičke svijesti.
Tisuću
krija koliko ih se može odvježbati za osam i po sati, omogućavaju jogiju da u
jednom danu pređe ekvivalent od tisuću godina prirodne evolucije: 365.000
godina evolucije za godinu dana. U tri godine krija jogi može inteligentnim
naporom postići rezultat za koji je prirodi, da bi ga postigla, potrebno
milijun godina. Samo je po sebi razumljivo da krija prečicom mogu ići samo
visoko razvijeni jogiji. Uz vodstvo gurua takvi učenici su pažljivo pripremili
svoje tijelo i mozak da mogu primiti silu koja se stvara intenzivnim vježbanjem.
Početnik
u kriji vježba svoje joga vježbe samo četrnaest do dvadeset osam puta, dva puta
dnevno.
Određeni
broj jogija postiže oslobođenje za šest ili za dvanaest, ili za dvadeset i
četiri ili za četrdeset i osam godina. Jogi koji umre prije nego što to
ostvari, nosi sa sobom dobru karmu svojih prošlih krija napora. U novom životu
neka pokretačka sila tjerat će ga prema njegovom beskonačnom cilju.
Tijelo
prosječnog čovjeka je kao svjetiljka od pedeset vati koja ne može izdržati
energiju od milijardu vati proizvedenu intenzivnim vježbanjem krije. Postepenim
i redovnim povećavanjem jednostavnih i potpuno bezopasnih vježbi, čovjekovo
tijelo se dan za danom astralno transformira i konačno postaje prikladno da
izrazi one beskonačne potencijale kozmičke energije od kojih se sastoji
prvi materijalni izraz Duha.
Krija
joga nema ništa zajedničko sa nenaučnim vježbama disanja kojima vas mogu
podučiti neki zavedeni fanatici. Njihovi pokušaji da silom zadrže dah u
plućima, ne samo da su neprirodni, već svakako i neugodni.
Nasuprot
tome, krija je od samog početka praćena nastupom mira i ugodnim osjećajima
regenerativnog djelovanja u kičmi. Drevna tehnika joge pretvara dah u um.
Kad spiritualno napreduje, čovjek spoznaje dah kao čin uma - kao 'snoviti
dah'.
Matematički
odnos između brzine čovjekovog disanja i njegovih stanja svijesti može se
ilustrirati mnogobrojnim primjerima. Čovjek koji je nečim potpuno zaokupljen,
kao na primjer, kada sudjeluje u nekoj zamršenoj intelektualnoj raspravi, ili
kada pokušava da izvede nešto što zahtijeva fizički napor, automatski
diše vrlo polako. Fiksiranost pažnje zavisi od polaganog disanja. Brzo i
neravnomjerno disanje neizbježan je pratilac štetnih emocionalnih stanja:
straha, požude, gnjeva. Nemirni majmun udahne trideset dva puta u minuti,
nasuprot čovjeku koji prosječno udahne osamnaest puta. Slon, krokodil,
kornjača, zmija i ostale životinje koje su poznate po dugovječnosti, dišu
još sporije od čovjeka. Divovska kornjača, na primjer, koja može postići
starost od 300 godina, udiše samo četiri puta u minuti.
San
djeluje pomlađujuće zato što čovjek privremeno nije svjestan svoga tijela i
disanja. Čovjek koji spava postaje jogi. Svake noći on nesvjesno obavlja
jogijski obred oslobađanja od identifikacije s tijelom i stapanja životne sile
s iscijeljujućim strujama u glavnom području velikog mozga i šest centara u
kičmenoj moždini.
Spavač
tako i ne znajući uranja u rezervoar kozmičke energije koja održava sav život.
Dobrovoljni
jogi izvodi taj jednostavan prirodni postupak svjesno, a ne nesvjesno, kao
sporohodni spavač.
Krija
jogi koristi svoju tehniku da bi sve ćelije svoga tijela zasitio i nahranio
neuništivim svjetlom, a time ih održava u magnetiziranom stanju. On na naučan
način postiže to da mu je disanje nepotrebno, a u satima dok vježba ne upada u
negativna stanja sna, nesvijesti ili smrti.
Metodom
krija joge ne dopušta se životnoj sili, koja prirodno stremi prema van, da se
uludo potroši i zloupotrebi u čulima, nego se ta sila ponovo sjedinjuje sa
suptilnim energijama u kičmenoj moždini. Tako pojačana djeluje kao duhovni
eliksir koji elektrificira ćelije jogijevog tijela i mozga. Time jogi skraćuje
milijun godina dug put, koji ga uz poštovanje prirodnih zakona, samo
zaobilaznim sredstvima, kao na primjer pravilnom ishranom, izlaganjem
sunčevom svjetlu i harmoničnim mislima može dovesti do cilja. Čak i za
najneznatnije profinjenje moždane strukture potrebno je dvanaest godina
normalnog zdravog života, a milijun sunčevih godina da se mozak očisti
dovoljno da bi se u njemu mogla manifestirati kozmička svijest. Odvezujući uže
daha kojim je duša vezana za tijelo, krija produžava život i beskonačno
proširuje svijest. Tom joga metodom može se okončati igra 'vučenja užeta'
između duha i čula vezanih za materiju, a poklonik osloboditi, da bi mogao
ponovo naslijediti svoje vječno kraljevstvo. On tada spoznaje da njegova
prava priroda, ni tjelesnim okvirom ni dahom, simbolom robovanja smrtnika
zraku, nije vezana uz elementarne prinude prirode.
Introspekcija
ili 'sjedenje šuteći' nenaučna je metoda nasilnog razdvajanja uma i čula koji
su svezani životnom silom. Životna energija neprestano vuče kontemplativni um,
koji se nastoji vratiti božanstvu, natrag prema čulima. Krija joga koja
kontrolira um direktno životnom energijom, najlakša je, najdjelotvornija
i najnaučnija avenija ka Beskonačnom. Nasuprot sporim i nesigurnim
teološkim putovima Bogu, koje možemo usporediti s volovskom zapregom, krija
joga se može s pravom nazvati avionskom linijom.
Jogijska
nauka se temelji na iskustvenom razmatranju svih oblika koncentracije i
meditacije. Čovjeku koji je vježba, joga omogućava da po volji pali i gasi
životnu struju koja dolazi iz pet čulnih telefona: vida, sluha, njuha, ukusa i
dodira. Kad postigne tu moć da se odvoji od čula, jogiju je jednostavno da po
volji sjedinjuje svoj um s Božjim carstvom ili sa svijetom materije. Životna
sila ne može ga više protiv volje vratiti u svjetovnu sferu grubih čula i nemirnih
misli. Gospodar svoga tijela, krija jogi na kraju ”pobjeđuje i posljednjeg
neprijatelja“,
smrt.
Hranit
ćeš se smrću koja se ljudima hrani:
a kad je
smrt jednom mrtva, nema umiranja.
Shakespeare:
sonet 146
Na život
naprednog krija jogina ne mogu utjecati njegova prošla djela, nego se njime
upravlja direktno iz duše. Poklonik se tako ne mora zadovoljiti time da uči na
posljedicama svojih dobrih ili loših djela i sporo se razvija, jer taj puževski
korak nije ni primjeren njegovom orlovskom srcu. Vrhunska metoda duhovnog
života oslobađa jogija, koji oslobođen iz zatvora ega udiše čist zrak
sveprisutnosti. U usporedbi s tim, ropstvo prirodnog življenja je ponižavajuće.
Prilagođavajući svoj život isključivo redu evolucije, čovjek ne može od
prirode
očekivati da se zbog njega požuri. Čak i ako ne griješi kršenjem zakona svog tjelesnog
i duševnog bića, bit će mu za konačno oslobođenje potrebno oko milijun
godina oblačenja u uvijek novo tijelo.
Dalekovidne
metode krija joge koje oslobađaju jogija od tjelesnih i duševnih poistovjećivanja,
kako bi mogao ostvariti individualnost duše, preporučuju se onima koje nervira
pomisao na tisuću puta tisuću godina.
Taj broj
još je i veći za običnog čovjeka koji ne živi u skladu ni sa prirodom, a kamoli
sa svojom dušom, pa umjesto toga vodi neprirodan život oštećujući umilnost
prirode u svom tijelu i mislima. Njemu za oslobođenje neće biti dovoljno ni dva
milijuna godina.
Primitivni
ljudi rijetko ili nikada ne shvaćaju da je njihovo tijelo kraljevstvo kojim na
prijestolu lubanje vlada carica duša, kojoj su podložni regenti u šest središta
kičmene moždine ili šest sfera svijesti. Ta teokracija se proteže nad
mnoštvom poslušnih podanika: 27 tisuća milijardi stanica obdarenih sigurnom,
premda naoko automatskom inteligencijom kojom se služe da bi izvršile sve
dužnosti tjelesnog rasta, transformacije i raspadanja, i 50 milijuna
primarnih misli, osjećaja i promjenljivih faza u čovjekovoj svijesti, a sve to
u prosječnom `životu od šezdeset godina. Svaka prividna pobuna tjelesnih ili
moždanih stanica protiv carice duše, pobuna koja se manifestira kao bolest
ili potištenost, nije posljedica neposlušnosti među poniznim građanima, nego
posljedica prošlih i sadašnjih zloupotreba čovjekove individualnosti ili
slobodne volje koja mu je dana istovremeno kad i duša, a ne može mu nikada
biti oduzeta.
Poistovjećujući
se s površnim egom, čovjek uzima zdravo za gotovo da je on taj koji misli,
hoće, osjeća, probavlja obroke i održava se živim ne priznajući (a što bi odmah
učinio kad bi barem malo razmislio) da u svom svakodnevnom životu on nije
ništa drugo nego marioneta prošlih dijela (karme) i prirode ili okoline.
Intelektualne reakcije, osjećaji, raspoloženja i navike svakog čovjeka
nisu ništa drugo nego posljedice prošlih uzroka bilo u ovom, bilo u nekom
prošlom životu.
Međutim,
njegova je kraljevska duša visoko iznad takvih utjecaja. Boreći se protiv
prolaznih istina i sloboda, krija jogi prelazi, pokraj svih obmana, u svoje
biće koje nije okovano lancima. Sveti spisi tvrde da čovjek nije smrtno tijelo,
nego besmrtna duša. Krija joga daje čovjeku precizan metodu da dokaže tu svetu
istinu.
Krija
joga je istinski “vatreni obred” koji se često veliča u Bhagavad Giti. Vatre
joge koje pročišćuju, donose vječno prosvjetljenje, i po tome se znatno
razlikuju od izvanjskih i malo korisnih vjerskih obreda vatre, gdje se uz
svečano pojanje često zajedno sa tamjanom spaljuje i istina!
Napredni
jogi, koji se ni umom, ni voljom, ni osjećajima ne identificira sa željama
tijela, i koji sjedinjuje svoj um sa nadsvjesnim silama u svetištima kičmene
moždine, živi u ovom svijetu onako kako je to Bog za njega predvidio te ne
podliježe ni impulsima prošlosti, ni novim budalastim ljudskim motivacijama.
Takvom jogiju se ispunjava njegova najveća želja, i on je siguran u svojoj
matičnoj luci, neiscrpno blaženog duha.
Zapaljive
ljudske žudnje jogi žrtvuje monoteističkoj lomači posvećenoj Bogu bez premca.
To je istinski jogijski vatreni obred u kojem su sve prošle i sadašnje želje
samo gorivo koje proždire božanska ljubav.
Posljednji
Plamen prima žrtvu svekolike ljudske ludosti, i čovjek se oslobađa šljake. S kostiju
mu je skinuto sve pohotljivo meso, a karmički kostur mu je izbijeljen u
antiseptičkim suncima mudrosti, pa jogi najzad čist i bez mrlje stoji pred
ljudima i pred Stvoriteljem.
Pozivajući
se na pouzdanost i metodičnost joge, Krišna ovim riječima hvali tehnološki
orijentiranog jogija:
Takav
jogin savršeni više vrijedi, o, Arđuna,
od svih
trapljenika svijeta, više od svih naučnika;
a veći je
i od onih što obrede izvršavaju:
stoga
postani i ti jogin.
Nema komentara:
Objavi komentar